Hvordan udgiver man en podcast, Apple Podcasts Connect, Spotify, distribution af podcast

Sådan udgiver du en podcast

Det er nemt at udgive en podcast, så den kan findes i alle podcast apps. Du skal udgive i en podcast host og i Apple Podcasts Connect.

Når du har produceret din podcast, er det tid til at uploade den til en podcast host. En podcast host er en tjeneste, der opbevarer dine lydfiler og gør dem tilgængelige for lytterne.

Her er nogle af de mest populære podcast hosts:

  • Buzzsprout er en populær og brugervenlig podcast host, som leverer på alle parametre
  • Libsyn er en anden populær podcast host, der tilbyder en bred vifte af funktioner og muligheder
  • Anchor er en gratis podcast host, der er perfekt til dem med et stramt budget.

Når du har valgt en podcast host, skal du oprette en konto og følge instruktionerne til at uploade dine lydfiler. Der skal skrives en beskrivelse af din podcast og et par andre ting. En god podcast host som Buzzsprout koster 12$ om måneden.

Fra podcast hosten får du et RSS-feed, som er en fil, der indeholder oplysninger om din podcast som titlen, beskrivelsen, episodetitlerne og udgivelsesdatoerne.

“Vigtigst er Apple, fordi andre podcast apps,
undtagen Spotify, kopierer Apples podcastbibliotek”

Udgiv din podcast i alle podcast apps

Når dine lydfiler er uploadet til din podcast host, er din podcast klar til at blive distribueret. Du kan distribuere din podcast til forskellige podcast apps og streamingtjenester, men vigtigst er Apple, fordi andre podcast apps, undtagen Spotify, kopierer Apples podcastbibliotek.

Vælger du Buzzsprout som podcast host, gør den det let for dig også at udgive i Spotify – og faktisk også at udgive i en række af de mest populære podcast apps, uden at Apple involveres. Det kan være smart, hvis Apple mod forventning skulle gå midlertidigt ned.

Sådan udgiver du en podcast i Apple Podcasts

Apple Podcasts er den mest populære podcast app i verden og står for cirka halvdelen af al podcastlytning.

For at distribuere din podcast til Apple Podcasts skal du oprette et Apple-ID.

Dernæst skal du med dit Apple-ID oprette en konto i Apple Podcasts Connect.

Når du har oprettet en konto, skal du indtaste dit RSS-feed, som du finder hos din podcast host. Apple Podcasts vil derefter automatisk tilføje din podcast til deres bibliotek og herfra foregår alt automatisk, hver gang du udgiver en ny episode i din podcast host.

For at distribuere din podcast til Spotify, anbefaler jeg at bruge en god
podcast host som Buzzsprout, der gør det let for dig at udgive i Spotify”

Sådan udgiver du en podcast i Spotify

Spotify er en anden populær podcast app. For at distribuere din podcast til Spotify, skal du enten bruge en god podcast host som Buzzsprout, der gør det let for dig at udgive i Spotify.

Alternativt kan du oprette en konto i Spotify for Podcasters.

Når du har oprettet en konto, skal du indtaste dit RSS-feed. Spotify vil derefter automatisk tilføje din podcast til deres bibliotek.

Sådan udgiver du en podcast i Google og alle andre podcast apps end Apple og Spotify

Alle andre podcast apps opsnapper dit RSS-feed gennem Apple, så det kan ikke være lettere. Google opsnapper selv din podcast, når den er udgivet i Apple. Dette kan tage nogle dage, indimellem uger, men det skal nok komme og er vigtigt, fordi din podcast indekseres i Googles søgeresultater.

Google har også den udmærkede podcast app, Google Podcasts, men denne integreres i YouTube Music i begyndelsen af 2024.

“At opnå succes med en podcast handler i høj grad om at fokusere på
at lave rigtig godt indhold, som lytterne finder relevant”

Sådan promoverer du din podcast

Når du har udgivet din podcast, er det tid til at begynde at promovere den. Her er nogle tips til at promovere din podcast:

  • Del din podcast på dine sociale medier og i nyhedsbreve – igen og igen
  • Bed dine medvirkende dele podcasten med deres netværk
  • Få omtale af podcasten fra andre. Hvis du har gode historier i din podcast, er der også medier, magasiner, blogs og så videre, som vil bringe den historie
  • Kom med en opfordring til dine lyttere om at abonnere på din podcast
  • Skriv blogindlæg eller artikler om din podcast – integrer i det hele taget podcasten på din hjemmeside
  • Er din podcast fyldt med viden, som folk kan finde på at google sig til? Så smid nogle penge efter Google AdWords
  • Deltag i podcast-events og -konferencer

Med lidt planlægning og indsats kan du nå langt. Men husk, at der ikke findes et marketing-fix, der giver dig masser af lyttere fra Dag 1. At opnå succes med en podcast handler i høj grad om at fokusere på at lave rigtig godt indhold, som lytterne finder relevant. At have tid og tålmodighed. At tro på det lange, seje træk – det skal nok belønne sig.