Videre til indhold
  • Eksempler
  • Hvad koster det?
  • Blog
  • Om
  • Eksempler
  • Hvad koster det?
  • Blog
  • Om
Et godt podcast artwork - eller podcastlogo - skal afspejle både indhold og tone og samtidig signalere kvalitet gennem et enkelt, originalt og veludført design.

Podcast artwork: Sådan laver du et podcastlogo

Et podcastlogo skal gerne vise nye lyttere, hvad din podcast handler om. Derudover formår et gennemtænkt logo også at afspejle tonen i din podcast og samtidig signalere kvalitet gennem et enkelt, originalt og veludført design.

Inden du går i gang med at designe et nyt podcastlogo vil jeg anbefale at lade dig inspirere af, hvad andre gør.

Her på hjemmesiden for Apple Podcast kan du søge rundt blandt alverdens podcasttitler.

“Et effektivt podcastlogo bør kommunikere visuelt, hvad din
podcast handler om – uden at være fyldt med en masse tekst”.

Dernæst er det tid til at finde ud af, hvem der skal lave logoet. Har du mulighed for at hyre en grafiker ind, kan du sende denne blog videre til grafikeren, som under punkt 3 og 4 kan læse mere om de formelle krav til et podcastlogo.

Skal du selv producere det uden at have særlig kendskab til at arbejde grafisk, vil jeg anbefale at bruge det meget intuitive program Canva.

Canva tilbyder mange skabeloner og værktøjer, der gør det muligt at lave et pænt logo på kort tid.

Canva gør det dermed nemt at skabe professionelle designs uden den stejle indlæringskurve, som for eksempel Adobe Photoshop har.

Vis lytteren hvad din podcast handler om

Et effektivt podcastlogo bør kommunikere visuelt, hvad din podcast handler om – uden at være fyldt med en masse tekst.

I mange tilfælde kan det være nok blot at inkludere titlen og et grafisk element, der illustrerer podcastens tema.

Er værten et kendt ansigt, som kan tiltrække lyttere, så hav et billede af værten på logoet.

Tilføj eventuelt en tagline, hvis der er brug for lidt ekstra forklaring. For organisationer kan det være en idé at tilføje et logo, der viser, hvem der udgiver podcasten.

Undgå klichéer som hovedtelefoner, som allerede er brugt af mange andre.

Hold det simpelt

Husk, at dit logo ofte vil blive vist i en meget lille størrelse på mobiltelefoner. Det betyder, at det skal være simpelt og klart, så det er let genkendeligt og læsbart, selv i små størrelser.

Hvis du arbejder med flere podcasts under samme brand, kan det være en god idé at skabe en rød tråd mellem logoerne, så de har et ensartet grafisk udtryk.

“For at få din podcast godkendt på Apple Podcasts
skal du overholde specifikke krav til logoet”.

Overhold Apple Podcasts’ krav

For at få din podcast godkendt på Apple Podcasts (og de fleste andre platforme) skal du overholde specifikke krav til logoet:

  • Størrelse: Logoet skal være kvadratisk og helst 3000 x 3000 pixels (minimum 1400 x 1400 pixels)
  • Opløsning: Sørg for en opløsning på 72 dpi
  • Filtype: Anvend JPG eller PNG
  • Farveskema: Logoet skal være i RGB colorspace

Ved at følge disse retningslinjer sikrer du, at din podcast bliver præsenteret på den bedste måde på tværs af forskellige platforme.

Optimer opløsning og størrelse

Brug altid skarpe billeder og grafik i høj opløsning for at undgå, at logoet ser grynet ud.

Når du eksporterer filen, skal du sørge for, at den er skaleret korrekt – den skal være tilstrækkelig lille til at loade hurtigt på mobile enheder, men stor nok til at bevare kvaliteten.

Forsøg at holde filstørrelsen mellem 200-400 kb.

Få et tilbud på en podcastserie
Om

Podcastbureauet er et full-service bureau, der tilrettelægger og producerer podcastserier for organisationer i hele Danmark.

Kontakt
  • (+45) 2028 7686
  • simon@podcastbureauet.dk
Linkedin-in
Adresse
  • Vitavej 71, 8300 Odder
  • CVR 3799 7498
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}